Mjøskirurgene på Gjøvik var ikke fornøyd med trafikken til eget nettsted, og ønsket å styrke sin posisjon blant konkurrentene på Google. Med våre metoder og spisset søkemotoroptimalisering (SEO) har klinikken i dag mangedoblet sine resultater på kort tid.


I samarbeid med Volt Design på Gjøvik fikk vi i oppdrag å bistå Mjøskirurgene med å øke deres synlighet og trafikk på web. Etter en grundig gjennomgang og analyse av klinikkens nettsted, skjønte vi tidlig at det var veldig mye som kunne gjøres for å øke resultatene – betraktelig.

Før vi ser nærmere på selve arbeidsprosessen, velger vi å presentere noen ferske resultater i håp om å holde interessen din såpass ved like at du blir med oss gjennom hele artikkelen 🙂

Månedlig antall visninger før seo:
6292

Månedlig antall visninger etter seo:
20 769 (økning på 230%)

Månedlig antall klikk før seo:
390

Månedlig antall klikk etter seo:
647 (økning på 66%)

Økningen i resultater er gjort i løpet av en periode på kun 7 måneder. Så hvordan greide vi det?

Det å oppnå høye plasseringer for sentrale keywords (søkeord og søketermer) på Google er gjerne ensbetydende med mye trafikk, konverteringer, salg og suksess. For ordens skyld skiller vi mellom organiske søkeresultater og ikke-organiske søkeresultater som er betalte annonser.

De organiske søkeresultatene er gratis oppføringer i søkeresultatene til Google og andre søkemotorer som vises fordi innholdet blir vurdert som relevant for det en person søker etter. Arbeidet med å nå de høyeste og mest synlige organiske plasseringene er en knallhard kamp og prosess som krever langt mer forklaring enn hva vi rekker å ta for oss i kun denne artikkelen. Vi skal likevel se nærmere på noe av det vi anser som det aller viktigste arbeidet, og som for Mjøskirurgene resulterte i enorme forbedringer.

seo søkemotoroptimalisering gif

1. Optimalisering av nettsted

Når det kommer til synlighet i søkemotorer hjelper det ikke å ha markedets mest interessante og beste innhold dersom nettsiden i seg selv er utdatert, treg og har vesentlige svakheter i kode og oppsett. Google og andre søkemotorer registrerer dette, og «straffer» rangeringen og dermed også posisjonen til ditt nettsted. På samme måte blir du heller ikke best med verdens raskeste nettside dersom innholdet i seg selv er dårlig og fullstendig irrelevant for tjenestene som tilbys.

Sagt med andre ord; både de tekniske aspektene til ditt nettsted (kode, oppsett og brukervennlighet) er sammen med innholdet (titler, tekst, lenker og bilder) et lagspill som må fungere optimalt sammen for å oppnå de aller beste resultater.

Mjøskirurgenes nettsted hadde ikke blitt jevnlig vedlikeholdt, og inneholdt samtidig mye unødvendig programvare (plugins), dårlig kode og store bildefiler som resulterte i en treg webløsning. De ønsket i utgangspunktet ikke å starte en prosess med å utvikle helt nytt nettsted, og vi ble derfor enige om å modernisere deres eksisterende WordPress-løsning så godt det lot seg gjøre.

Klinikkens nye ansikt på web er i dag langt mer moderne, men viktigst av alt, mer brukervennlig og tilgjengelig enn hva den gamle løsningen var. For uten om det som faktisk er visuelt synlig for brukeren, ble i tillegg mange nødvendige forbedringer gjort i det skjulte – også kalt backend på fagspråket.

Dette er noe av det vi gjorde for å bedre Mjøskirurgenes rangering:

  • Økt og forbedret brukervennlighet for desktop og mobil
  • Fornyet og modernisert design
  • Fjernet unødvendig script og gammel kode
  • SSL-sertifisering (https)
  • Slettet ubrukte plugins / oppdaterte aktive plugins samt WP
  • Komprimerte store og tunge bildefiler
  • Oppsett av cache-løsning for raskere innlasting
  • La til metabeskrivelser for alle sider
  • Brukte Googles eget verktøy, Search Console, til å rette opp i ulike feilmeldinger

mjøskirurgene webdesign seo

2. Innhold og keywords

Med et lettere og raskere nettsted var neste og viktigste fase å se nærmere på innholdet. Vi utførte en fullstendig søkeordsanalyse blant annet ved hjelp av Googles søkeordplanlegger og sammenligning av innhold mot lokale konkurrenter. På denne måten fikk vi innhentet verdifull informasjon om hvilke ord og begreper som hyppigst blir brukt på Google for å søke opp tjenester relevant for det Mjøskirurgene tilbyr.

En slik analyse er en omfattende prosess, og ofte kan det være vanskelig å finne ut nøyaktig hvilke søkeord det skal fokuseres på. I vår analyse viste blant annet søketermen «øre nese hals gjøvik» seg å være et populært søk som genererte bra månedlig trafikk på Google i vårt distrikt. Ikke et verken revolusjonerende eller overraskende funn tenker du sikkert, men av all denne trafikken fant vi ut at nesten ingen av søkene endte med klikk inn til Mjøskirurgenes nettsted – derimot klikk til konkurrentene. For en klinikk som har spesialister og tilbyr tjenester innen øre nese hals, er dette åpenbart ingen ønsket situasjon. Her måtte det derfor legges inn en innsats for å spisse Mjøskirurgenes innhold og landingsside rundt nettopp dette og andre søkeord som av vår analyse viste seg å generere mye trafikk.

3. Resultat av SEO

I tabellen og grafen under ser du resultatene for samtlige av Mjøskirurgenes landingssider som vi hadde fokus på å forbedre i løpet av dette caset. Perioden det gjelder er de siste syv månedene før vi utførte vårt arbeid, kontra syv måneder etter at selve arbeidet ble utført. Den første blå boksen viser økningen i antall klikk inn til Mjøskirurgenes nettsted, mens boksen til høyre viser økningen i antall visninger klinikkens landingssider har hatt i Googles søkeresultater.

seo søkemotoroptimalisering resultater

seo søkemotoroptimalisering resultater graf

Resultatene snakker egentlig for seg selv, samtlige landingssider har hatt en betydelig vekst i både antall visninger og klikk. Legg merke til hvordan landingssiden til Øre Nese Hals har gått fra kun 23 klikk og 1964 visninger, til 201 klikk og over 20.000 visninger i løpet av samme periode!

En formidabel økning på hele 774%!

Årsaken til den voldsomme økningen handler selvsagt om bedre plasseringer i søkeresultatene – og vårt arbeid tok Mjøskirurgenes landingsside for øre, nese og halsplager fra 37 til 2.plass! Selv om dette i seg selv er særdeles bra, nøyer vi oss i utgangspunktet ikke med «2.plasser». Det er likevel viktig å huske på at søkemotoroptimalisering overhode ikke er en sprint eller «quick fix», men derimot en maraton som med stadige optimaliseringer vil gi resultater over tid. Et videre SEO-arbeid vil dermed på sikt kunne sørge for at Mjøskirurgene klatrer helt øverst på listen for nettopp denne søketermen.

Totalt har Mjøskirurgene etter vår søkemotoroptimalisering gått fra 2540 klikk til 4230 klikk i løpet av samme tidsperiode. Det betyr hele 1690 nye «gratis» besøk til eget nettsted, eller en økning på solide 66% som nevnt øverst i artikkelen.

For å gjøre disse tallene enda mer interessante, kan vi se nærmere på hva et slikt resultat ville betydd i faktiske kroner dersom vi heller skulle kjøpt det samme antallet klikk gjennom betalte annonser. I dag ligger prisen eller toppbudene for søkeord som «øre nese hals» og «hudlege gjøvik» på henholdsvis 32kr og 20kr i vårt distrikt, altså et snitt på 26kr. Nå er gjennomsnittsbudene (den reelle prisen) som oftest lavere enn toppbudene, men i et gitt eksempel der hvert betalte klikk faktisk hadde kostet 26 kroner, ville totalprisen for 1690 ikke-organiske klikk vært hele 43940 kroner! Da skjønner vi fort verdien god søkemotoroptimalisering kan ha for en hver bedrift.

Ønsker du et uforpliktende tilbud, eller bare mer informasjon om tjenestene vi tilbyr?

Spør oss om hva som helst, vi lover å svare deg tilbake innen 24 timer!

Send oss en forespørsel